TV, bredband och telefoni

Om du har några problem eller vill göra justeringar i ditt abonnemang så ber vi dig kontakta supporten hos Tele2 på tel 90 222.

Information om tjänsterna från Tele2

Idag har föreningen ett gruppavtal hos Tele2 som innehåller tjänsterna Bredband 1000/100, Telefoni Bas och Tv Bas (HD) TiVo. Gruppavtalet är registrerat på föreningen, som också debiteras för densamma, men tjänsterna avropas/beställs av den enskilda medlemmen. Det innebär exempelvis att det finns medlemmar som har större tv-paket från oss än det som föreningen upphandlat kollektivt (de medlemmarna för en uppgraderingsrabatt på sitt uppköp). Till de upphandlade tjänsterna hör även utrustning i form av routrar och digital-tv-boxar.

 

Bredbandstjänsten Bredband 1000/100 innehåller 500-1000 Mbit/s nedströmstrafik och 50-100 Mbit/s uppströmstrafik. Tjänsten innehåller även en uppgraderingsrabatt på 500 kr för den som önskar ännu högre hastigheter (finns inte än men kommer troligtvis i framtiden). Telefoni Bas ingår till alla de som så önskar i föreningen. Det innebär att de inte har några fasta abonnemangskostnader för telefonin men betalar för det de ringer för (öppningsavgift 0,99 per samtal och 0,39 kr/min till fasta telefoner och 1,69 kr till mobiler). 

 

Tv Bas TiVo har ändrats lite under årens lopp till er fördel. Numera innehåller tv-paket fler kanaler och de visas dessutom i HD-kvalité. Vidare kan medlemmarna se kanalerna via Tele2 Play i hela Europa numera. Via Tele2 Play kan de även streama upp innehållet till valfri skärm via en Cromecast eller en Apple-tv. Den kostnadsfria streamingmöjligheten har gjort behovet av Syskonabonnemang sjunkit drastiskt. Ett Syskonabonnemang kostar 129 kr i månaden.

TV Bas (HD)

tele2kanalerbas

 

När det gäller ersättare till TiVo-boxarna finns det ingen fastslagen generell plan ännu. Det är fortfarande väldigt många kunder som använder dem. Går de i sönder och behöver lagas reparera vi dem undantagsvis numera. Det vanligaste är att de ersätts med en Tv-hub https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub .

 

-----------------------------------------------------------------------------

Beställning Tele2

Brf Körveln har tecknat ett kollektivt avtal med Tele2 som ska levererar TV, bredband och telefoni till samtliga lägenheter i föreningen. Start för detta är 2016-12-12

För att beställa den utrustningen som du behöver ring 90 222

_______________________________________________________

Frågor och svar

Fråga: När kommer jag att få mitt gamla fasta telefonummer?

Svar: Tele2 har lovat att alla som har begärt att flytta med sina telefonnummer ska ha dessa i drift senast den 23 decemeber, fram tills dess gäller ett tillfälligt nummer.

Fråga: Vad händer med min mailadress hos Telia när vårt abonnemang tar slut.

Svar: Du måste kontakta Telia för att veta vad som gäller för dig, ring telefonnumret under strecket nedan.

Fråga: Vad gör jag med min gamla utrustning från Telia?

Svar: Den utrustningen tillhör lägenheten och du kan göra vad du vill med den, ge bort, sälja eller kassera. Om du kasserar så tänk på att sortera det som elektronik.

Fråga: Jag har två boxar idag och vill ha två i framtiden vad är kostnaden för det?

Svar: I avtalet ingår en box, den inspelningsbara TiVo-boxen. För ytterligare box så betalar du en engångsavgift på 590 kronor och en månadsavgift på 99 kr. Tele2 har olika kampanjer som innebär att om du tecknar ett tvåårs avtal så betalar du ingen engångsavgift.

Fråga: Kan jag titta på mina kanaler på telefon eller platta?

Svar: Tele2 ger dig möjlighet att se tv program på din telefon utanför ditt hem. Du kan även använda surfplattor eller datorer. Mer information på länk Tivo Tele2 play tv var du vill

Fråga: Kan jag behålla de kanaler som jag har hos Telia?

Svar: Telias paket och Tele2s paket ser olika ut och du måste efter bytet välja från de paket som Tele2 har.

Fråga: Kan jag behålla mina andra abonnemang hos Telia?

Svar: Det som berörs av övergången till Tele2 är TV, bredband och IP-telefoni vilka tecknas av föreningen gemensamt. Alla andra avtal som du har med Telia är dina privata och påverkas inte av övergången.

Fråga: Vad kommer bytet att kosta?

Svar: Bytet kostar ingenting, Tele2 levererar 1(en) box med tillhörande kort och basutbudet, en router för applikationen och de flyttar över ditt telefonnummer. Om du vill beställa saker utöver det så får du själv beställa och betala det.

Fråga: Jag har trygghetslarm kopplat till Telias fasta nät, kommer det att flyttas över?

Svar: Telias fasta nät som används för trygghetslarm påverkas inte av ändringen, trygghetslarmet ligger kvar hos Telia.

Fråga: Om man köpt extra kanaler från Telia behöver man säga upp dessa innan övergången?

Svar: När bytet är genomfört kan Telia inte längre leverera och därför så upphör automatiskt abonnemangen att gälla och Telia kommer att återbetala förinbetalda avgifter.

Fråga: Hur svårt är det att installera?

Svar: Installationen går till så att du tar loss kablarna från din Teliautrustning och kopplar in dem i motsvarande uttag på din Tele2utrustning, allt är färgmärkt.